نگارش کتاب‌های آموزشی کودکان اهمیت و وسواس وی‍ژه‌ای را طلب می‌کند، خصوصاً اگر کتاب در زمینۀ آموزش موسیقی کودکان و با هدف شوق انگیزی در آنها باشد.

بچه های دیروز بچه های امروز”؛ منتشر شده توسط انتشارات هنر و فرهنگ، مجموعۀ سه جلدی است که برای هنرجویان پیانو نوشته شده است و حاصل ۸ سال پژوهش می باشد. این کتاب‌ها در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته تنظیم شده‌اند و مطالب تئوریک و تکنیک های اجرایی ساز پیانو به صورت پله پله در این سه جلد آورده شده اند. کتاب‌های حاضر شامل ۱۳۰ اثر مختلف می‌باشند. در ایران اغلب کتاب‌های آموزش موسیقی کودکان، برای ساز فلوت ریکوردر و به صورت یک خطی نوشته شده‌اند. از طرفی معدود آثار موسیقی در زمینه آموزش پیانوی کودکان، شامل قطعات محدود و مشخصی هستند که در کتاب‌های مختلف تکرار و بازنشر شده‌اند. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم کتاب‌های حاضر در نوع خود بی‌نظیر بوده و جای خالی علایق شنیداری و اجرایی موسیقی را برای کودکان پر می‌کند.

این کتاب صرفاً یک متد آموزشی نبوده بلکه بعنوان کتابی همراهی کننده و شوق انگیز به جهت تسهیل یادگیری ساز پیانو کاربرد دارد، بطوریکه هنرجو از نخستین روزهای آموزش با کمک این کتاب به نواختن آهنگ های مورد علاقه خود می پردازد.

در این مجموعه‌، آهنگ‌های محبوب کودکانه، از میان آلبوم‌های مشهور موسیقی کودک رادیو از سال ۱۳۳۰ تا به امروز، موسیقی برنامه‌های کودک تلویزیون از سال ۱۳۶۰ تاکنون، ملودی های مشهور کودکانه در جهان و ملودی های بومی ایرانی، انتخاب و برای اولین بار نت نویسی شده و برای ساز پیانو تنظیم شده‌اند. در هر درس مطالب آموزشی به صورت پاورقی با لحنی دوستانه و کلامی ساده و قابل درک برای کودکان آورده شده است. 

بهترین، موثرترین و شوق‌انگیزترین روش آموزش موسیقی به کودکان استفاده از قطعاتی است که نغمۀ موسیقی با شعر و کلامی موزون همراه شود. نواختن آهنگی معین بخش محدودی از احساس کودک را بر‌می‌انگیزد، در حالی‌که همان نغمه همراه با کلام، احساس و درک را تواماً بکار می‌گیرد و نغمه همراه مفاهیم شعری جذابیت بیشتری می‌یابد. خواندن شعر همراه با ملودی حساسیت بیشتر کودک را در تشخیص آهنگ و ریتم آن باعث می‌شود. به همین دلیل و با توجه به اهمیت کلام موزون، برای آهنگ‌هایی که کلام غیر فارسی دارند، شعری مناسب از نظر ریتم، وزن و ملودی؛ به زبان فارسی جایگزین شده است.

تمام قطعاتی که در این سه جلد تنظیم شده‌اند، دارای شناسنامۀ معین و دقیق هستند. به این ترتیب نام اثر، نام آهنگساز، نام شاعر و آلبوم موسیقی که آهنگ برای اولین بار در آن عرضه شده در بالای صفحه هر اثر آورده شده است. بنابراین هنرجو می‌تواند با کسانی آشنا شود که در خلق آثار زیبای شعر و موسیقی کودک نقش داشته‌اند و این خود زمینه‌ای است برای گسترش دانش و ترویج هنر.

به دلیل اهمیت بالای رنگ و ارتباط کودکان با آن، از عنصر رنگ برای مشخص نمودن سرعت اجرای قطعه در بالای هر درس استفاده شده و متناسب آن در ابتدای کتاب جدولی رنگی طراحی شده که هر تمپو (سرعت) با رنگ مختص آن معرفی شده است.

متناسب با موضوع و شعر هر درس، تصاویری طراحی شده و بصورت تماماً رنگی در کنار شعر و نت هر درس آورده شده است.

ضمیمه هر جلد یک عدد لوح فشرده حاوی نمونه صوتی پیانوی قطعات آن جلد؛ اجرا شده توسط خانم بهار برخوردار قرار داده شده است تا کودکان بتوانند اجرای صحیح هر قطعه را بشنوند و با اجرای خود مقایسه کنند.

امید است تلاش و توجه بی‌دریغ سال‌هایی که در این زمینه صرف شده، مثمر ثمر بوده و کودکان عزیز ایران‌زمین با نغمه‌ها و اشعار این کتاب، ذهنی زیبایی‌آفرین بیابند.